Google
 

2007-10-31

Krigshoten i Mellanöstern

Ja, egentligen handlar dte ju om att ett krig som redan existerar kan komm att utvidgas. Något som i och för sig också händer med jämna mellanrum. Kriget eller krigen som existerar är inbördeskriget i Irak och Israels förtryck av palestinierna (eller ska man säga inbördeskriget i Palestina).

Det är dessa två krig som ibland utvidgar sig. Israel och/eller USA anfaller ibland Libanon och ibland Syrien.

Men nu är det fler länder som kan bli inblnadade. Dels så ökar USA.s hot mot Iran. Riskerna för att USA ska invadera och anfalla ytterligare ett land i Mellanöstern känns ibland helt överhängande, ibland mindre aktuellt. Men de finns där hela tiden.

Det andra hotet om utvidgning är att Turkiet, som är USA:s näst viktigaste allierade i område, ska anfalla kurderna i norra Irak, i sin jakt efter PKK-gerillans soldater. Turkiets eventuella insatst kan emellertid skapa ännu större problem för landet. Kolla bara in denna grafik i tidningen Le Monde.

Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SVD1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-10-21

Vilka bomber?

Vilka bomber finns bland oss? Inga så vitt jag vet. Sen dramat på västtyska ambassaden har det väl inte begåtts några terroristdåd i Sverige. De enda som sprängt bomber här i Sverige sen dess är ju kriminella gäng.

Om det nu finns unga muslimer i Sverige som vill dö martyrdöden, är det ju någon annan stans de funderar på att spränga bomber. Och deras ilska är definitivt kopplad till USA:s och Israels övergrepp i Mellanöstern. Det gör inte deras idéer försvarbara, men kanske förståeliga. Och förstår man varför något sker och händer kan man också åtgärda det. Förstår man varför vissa åsikter uppstår kan man också vidta åtgärder som undanröjer orsakerna till dessa åsikter. De grundläggande orsakerna till att unga muslimer vill bli självmordsbombare finns i Mellanöstern och en bidragande orsak är utanförskapet i Sverige. Något som underblåses av islamofober på de stora svenska tidningarna.

Så jag förstår inte riktigt det relevanta och viktiga i den, vad det verkar, bra filmen Det svider i hjärtat. I alla fall förstår jag inte DN:s rubrik, bomberna bland oss?

Samtidigt som DN kommer med meningslösa (i och för sig säkert välmenande) råd om hur vi ska förebygga muslimsk fanatism i Sverige, stöder man en regering som genom sin politik ökar utanförskapet i landet. En alliansregering som genom sin politik därför bidrar till att muslimska fanatiker skapas. Både genom politiken på hemmaplan, riktad mot arbetare och låginkomsttagere, arbetslösa och sjuka och genom politiken i Mellanöstern, med stöd till ockupationen av Irak och stöd till Israel. Råden i DN är därför inte ett dugg trovärdiga (förutom att de är naiva). Och precis som de stora tidningsdrakarnas islamofobiska skribenter bidrar regeringens politik också till att det kan bli lättare för Sverigedemokraterna att få ökat stöd i den svenska befolkningen.

Bloggat: Esbati, Mr Brown1, Mr Brown2
Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-10-06

Islamofobiska SVD sprider desinformation

När SVD vidarebefordrar information från SITE-institute vidarebefordrar man så vitt det är känt i själva verket propaganda gjord av den israeliska säkerhetstjänsten Mossad. Detta innebär också att den islamistiska sajt som institutet och SVD nämner måste ifrågasättas. Den kan i själva verket också vara en skapelse av någon underättelsetjänst i USA eller Israel. Trovärdighet noll för den nyhet som SVD vidarebefordrar alltså.

Säpo verkar ha förstått sambanden och tar det hela med ro. Även den s.k. terroristexperten Magnus Ranstorp tycks anse att det inte är nån större grej. Förmodligen nån hemmapulare säger han.

Men SVD pumpar på och springer därmed Israels ärenden, uppmuntrar till islamofobi och minskar sin trovärdighet. Det är helt enkelt oseriöst av SVD att publicera en propagandartikel utifrån material från SITE-institute.

ledarsidan är man lika islamofobisk och där har man utsett muslimer (talibaner) som skyldiga till förstörelsen av en konstutsällning i Lund. Naturligtvis helt utan tillstymmelse till bevis. Själv tror jag också att det är religiösa fundamentalister som vandaliserat. Men kristna sådana.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , ,

2007-09-19

Vem tjänar mest på splittring i Libanon?

Ja, inte är det Syrien. Det är snarare det land som har till vana att angripa Libanon som tjänar mest på splittringen i landet. De som har störst intresse av att Libanon fortsätter vara ett land i oordning är de som absolut inte vill att Hizbollah ska komma till makten. Ja det vill ju inte jag eller andra vänsterkrafter heller, men vi har ju inte så mycket att säga till om i frågan när de stora elefanterna börjar dansa.

Förra gången vi hade ett bombdåd mot en libanesisk politiker så ledde det till att Syrien tvingades ut ur landet. Den gången skylldes det på Syrien, vilket för mig är oförståeligt. Syrien var ju det land som förlorade mest på dödandet den gången.

Men tjänade på det hela gjorde Israel och USA. En förutsättning för att Israel skulle kunna invadera, för att försöka straffa Hizbollah, var ju att de syriska trupperna försvunnit från Libanon.

Denna gång kommer bombdådet precis när Israel bestämt att man ska svälta och törsta ut palestinierna i Gaza. Tillfällighet?

Det finns tre länders underättelsetjänster (egentligen fler, men de andra är nog inte så intressanta i sammanhanget) som skulle kunna klara av det bombdåd som utfördes i Beirrut. Nämligen Israel, USA och Syrien.

Jag vet vilket av de länderna som tjänar mest på oro och splittring i Libanon. Jag vet vilket land som nyligen bombade ett annat grannland (förutom att man ständigt bombar och terroriserar Palestina då).

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

Warzawaghettot - fast i Palestina

Tänker Israel nu göra detsamma som nazisterna gjorde mot judarna i Warsawas ghetto (innan man transporterade iväg dem för mer direkt förintelse, något jag inte tror att Israel kommer att ägna sig åt), dvs svälta och törsta befolkningen till döds. I detta fall befolkningen i Gaza. Eller vad är syftet med att vilja stänga av vattnet, gasen och elen?

Motståndet på plats mot Israels vidriga planer gentemot palestinierna bedrivs främst av väpnade män från fundamentalistiska muslimska rörelser som Hamas. Eller från socialistiska rörelser som PFLP (idag en mycket liten organisation som väl troligen knappt finns i Gaza). Med en sån mäktig fiende som Israel och deras allierade USA är det ganska klart att olika palestinska organisationer måste samarbeta, även om de för övrigt har mycket lite gemensamt.

Precis likadant var det med judarnas väpnade kamp mot nazisterna i Warsawas ghetto. Den leddes av fundamentalister från organisationer som Hachomir Hatzair, Hechalutz och Akiva. Och av män från socialistiska organisationer som Poale Zion, Bund och PPR (kommunisterna). Det är klart att dessa samarbetade med varandra mot nazisterna. Är det nån idag som skulle anklaga dem för det samarbetet? De enda som vägrade samarbeta med de andra var de judiska högerextremisterna, som dock också bekämpade nazisterna, under Vladimir Jabotinski. Så vem idag kan anklaga vänstern för att de samarbetar med fundamentalister i Palestina? De har väl knappast något annat val.

Kämparna i Warsawas ghetto övergavs av alla andra. Av den polska motståndsarmén, av de allierade. Trots det så deltog de som överlevde upproret i ghettot även i upproret i Warsawa ett år senare, däribland vänstermannen Marek Edelman från Bund. Samma sak får inte hända i Gaza. Palestinierna får inte överges av världen. Får inte överges av oss människor i väst (våra regeringar har ju redan övergett dem).

Borgarmedia: DN
Köp/läs också Enzo Traversos bok, Auschwitz, Marx och nittonhundratalet eller Ernest Mandels bok om Andra världskriget
Läs mer om Palestina och Mellanöstern och av Håkan Blomqvist som skrivit en mängd artiklar om antisemitism.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , ,

2007-09-11

Legitimt anfall mot Israel

Palestinier träffade idag ett militärt mål i Israel med sina hemmagjorda Qassam-raketer. Det blev många skadade soldater. Miltiära mål är legitima mål i ett krig som det ju är i Palestina. Och Israel ockuperar stora delar av palestinskt territorium, stöder en korrumperade Quisling-regim i en del delar av samma land och bojkottar den demokratiskt valda regeringen som styr i Gaza. Ett Gaza som bojkottas, isoleras och trakasseras av Israel. Ett Gaza som i praktiken är ett enda stort utomhusfängelse.

Nu har invånarna i Gaza försvarat sig genom att skjuta på israeliska militärer. Det har de all rätt att göra. Däremot har Israel ingen som helst rätt att ockupera palestinskt territorium eller anfalla Palestina. Istället skulle de genast dra bort alla trupper och alla bosättningar från palestinsk mark.

Igår kom också Human Rights Watch rapport om israeliska övergrepp mot civila i Libanon. Betydligt värre övergrepp än de som Hizbollah gjort sig skyldiga till i samma krig.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati: , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-09-10

Nazism inte så långt från apartheid

Israel är sedan länge en stat med apartheidpolitik. Man ockuperar dessutom vad man överenskommit ska vara en främmande makts territorium och förtrycker människorna där. Förtrycker palestinierna.

Man har delat upp palestiniernas områden med hjäp av illegala israeliska bosättningar och illegala vägbyggen så att befolkningen i Palestina kan kontrolleras och trakasseras på daglig basis. Hela politiken av att först (1948, 1967) jaga iväg en massa människor, sen ockupera deras land och dela upp det i småpartier bär klara spår av apartheid. Inte heller har olika befolkningsgrupper i Israel samma rättigheter. Sammantaget blir det apartheid. Olika befolkningsgrupper har olika rättigheter. Man har i praktiken skapat bantustans. Apartheid.

Steget från apartheid till nazism känns inte speciellt långt och därför är det väl inte heller förvånande att tvättäkta nazister dyker upp i Israel. Även om det med tanke på Europas historia känns väldigt underligt. Med tanke på utrotningen av judar, romer och andra i Europa känns det ju som om själva idén med israeliska nazister är tagen ur fantasin. Men inte. Det är verklighet. Och det är staten Israels rasistiska apartheidkaraktär som lett till denna anomali.

Borgarmedia: AB, DN, SVD
Bloggat: Jinge
Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: ,

USA ut ur Irak

Det är vad som behövs. Det är det som borde vara USA:s politik för Irak. Att lämna och låta irakierna hantera sina egna problem. Visserligen i huvudsak skapade av USA, men också av den inhemske, numera döde, diktatorn Saddam Hussein. På sikt är det bara ett slut på ockupationen som kan lösa problemen i Irak. Och delvis lösa problemen med terrorismen. Något som främst är ett problem för länderna och människorna i Mellanöstern och som definitivt behöver en lösning.

Början på en sån lösning kan vara att ockupationen av Irak upphör. Stödet till diktaturer som Saudi-Arabien kan därefter upphöra liksom stödet till apartheidstaten Israel. Samt slutligen tillbakadragande av alla utländska trupper från Afghanistan liksom ett slut på USA:s stöd till militärdiktaturen Pakistan. Först när västvärlden och USA gjort detta kan vi börja prata om en ny taktik och en ny politik.

Läs mer om Mellanöstern.
Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, SVD
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-09-07

Hur var det egentligen med raketerna?

Mona Sahlin när träffas av raketer utropar en mallig huvudstadstidning idag på morgonen. I den andra, lite mindre och lite mindre malliga var hon bara nära ett raketanfall. Och i Göteborgs-Posten så verkar det ganska ofarligt det hela, för Mona Sahlin i alla fall. Skolan och förskolan hon besökte är faktiskt samma som jag kommenterat i ett inlägg på bloggen Mullvaden i samband med att en raket slog ner i närheten av förskolan nyligen.

Så att säga att Mona Sahlin var i ett raketdrama som Dagen gör är nog att ta i. Men jag tror heller inte det är nåt mystiskt med det hela. Sderot beskjuts ganska regelbundet med de usla Qassam-raketer, med en urkass träffsäkerhet, som palestinierna har tillgång till. Däremot kan jag förstå varför man kan vara lugn när en raket är på väg. Dom hörs väl antagligen och har man hört många kan man också bedöma ungefär hur långt bort de kommer att slå ner. Det har jag förstått av min farmors syskon i England (alla är numera döda) när de berättade om blitzen i London under andra världskriget.

Borgarmedia: AB, SR
Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: ,

2007-09-06

Judar i USA överger Israel

En undersökning i USA visar att stödet för staten Israel bland landets judar minskar starkt. En majoritet av de under 35 år år anger att det inte vore en personlig katastrof om Israel upphörde att finnas till. Bland personer över 65 år gamla säger 77% av det vore en personlig katastrof.
- För vår föräldrageneration var den betydelsefulla frågan hur vi bryr oss om Israel. För "generation Y", de som fötts efter 1976, är frågan varför ska vi bry oss om Israel? kommenterar vice ordföranden i Bronfmanstiftelsen, Roger Bennett.
Det finns cirka 6 miljoner judar i USA. Överväldigande majoriteten av dem finns i New York som är en stad där huvuddelen av befolkningen är emot kriget i Irak. Fortfarande finns det delar av staden där judarna dominerar och sätter sin prägel på allt. De ortodoxa judarna i stadsdelen Williamsburg till exempel. Undersökarna säger att de inte frågat ortodoxa judar om deras inställning till Israel då stödet för den israeliska statsbildningen är så starkt i dessa kretsar. Det är dock en sanning med modifikation, då en av de största ortodoxa grupperna inte stöder Israel som en fysisk stat.

Frågan är när de europeiska politikerna ska följa USA:s unga judar och överge allt stöd till apartheidstaten Israel. Det är dag satt göra det. Och att upphöra med bojkotten av Hamas. Mona Sahlin kanske kan gå i spetsen. Hon har ju uttalat att det inte vore fel att träffa Hamas.

Borgarmedia: DN1, DN2
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-09-05

Det är klart att Mona ska träffa Hamas

Mona Sahlin är på besök i Palestina. På Västbanken närmare bestämt. Den del av Palestina som styrs av en kuppregim, ledd av Abbas från Fatah-rörelsen. Det är också den del av Palestina där stora delar av marken upptas av illegala israeliska bosättningar.

Enligt SVD utesluter Mona Sahlin inte ett möte med Hamas. Det är naturligtvis riktigt av Sahlin att säga så. Hamas är faktiskt Pelstinas legitima regering, utsedd i demokratiska val i hela Palestina, såväl Gaza som Västbanken.

Och det är bra att hon starkare tar ställning för palestiniernas sak än hennes företrädare gjorde. Men det räcker inte, det behövs mer.

Bloggat: Mullvaden, Claes Krantz
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-09-04

Stöd till Abbas och Fatah är fel

Palestina har en demokratisk vald regering. Det är den av Hamas ledda regeringen som idag har kontroll över Gaza. Vidare finns en kuppregering som stöds av Israel och västvärlden. Mona Sahlin vill öka stödet till denna korrumperade och illegitima regering (både politiskt och ekonomiskt korrumperad). Det är odemokratiskt att stödja Abbas. Det enda demokratiska om man vill ge stöd till Palestina är att ge det till den lagligt valda regeringen, dvs regeringen i Gaza.

Att ge stöd till Abbas Fatah-regim är att stödja kuppmakare i ett annat land. Helt fel. Odemokratiskt, ett utslag för imperialism. Ett stöd till USA:s och Israels politik. Ett stöd till det korrupta PLO-maskineriet förändrar inte detta. Det är samma sak.

Vad som borde gälla för Sverige och för socialdemokraterna och Mona Sahlin är att kräva ett omedelbart upphävande av ockupationen av palestinska områden. Ett stopp för isoleringen och bojkotten av Gaza. Utrymning av alla bostättningar på palestinskt område. Och upprättande av den demokrati som innebar att Hamas fick majortetn av folkets stöd för att bilda regering.

Allt annat är eftergifter för USA och Israel.

Att uppmana Abbas till dialog med Hamas är däremot positivt. Det kanske kan lösa upp spänningar och återföra makten även över Västbanken till den legitima regeringen. Men nån lösning på den större problematiken är det inte. Då krävs att stödet för USA:s och Israels isolations- och ockupationspolitik upphör.

Borgarmedia: SR,
Bloggat: Rawia Morra, Ulf Bjereld
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-08-31

Självmordsbombare värre än karikatyrer?

Svaret på den frågan är oundvilkligen ja. Men Gunnar Hökmarks artikel i Expressen argumenterar dåligt för den självklarheten. Låt mig skriva om några partier av Hökmarks artikel lite och vi får en bättre förståelse för varför självmordbombning och terrorism ökar i Mellanöstern:
I Afghanistan mördas oskyldiga människor bara för att de kommer från ett annat land och en annan religion. I Irak rivs landet sönder och samman när olika länder med religionen som förevändning bombar och lemlästar kvinnor, barn och män utan något annat mål än att döda människor, som ett led i en religiös kamp. På Västbanken och i Gaza ser vi hur terror används som en metod att döda oskyldiga civila bara för att de är palestinier. I USA används religionen som ett motiv för att avrätta människor för att de är oppositionella eller brutit mot religiösa värderingar. I kristendomens namn.

Det största misstaget som vi i Europa skulle kunna göra vore att låta extremisterna ge ansikte åt den kristna världen och framstå som företrädare för kristna världen över.

För den kristna världen borde det inte finnas någon större karikatyr över kristen tro än att den legitimerar hämningslöst dödande av försvarslösa människor, handlande människor eller människor som umgås över en kopp kaffe. Kristendom är en av våra världsreligioner med en historia av både militär erövring och utvecklad civilisation bakom sig. Varför är kristna ledare världen över så tysta om den terror, de bombningar och avrättningar, det hat och den förintelseretorik som präglar extremisterna i den kristna världen. De borde framstå som en långt allvarligare karikatyr över en världsreligion än en konstnär i Jönköping eller Stockholm. Det som i religionens namn sker i Irak, Libanon, Iran och Afghanistan och genom självmordsbombningar och hot om att utplåna ett lands befolkning borde framstå som en långt värre hädelse än det som sker genom att det fria ordet används.
Vi kanske inte heller ska glömma att världens värsta "gerillarörelser" var/är kristna och verkat/verkar i en kristen miljö. Där de kidnappat, lemlästat och våldtagit. Där de använt barnsoldater. Jag tänker på Herrens Befrielsarmé i Uganda, på Taylors trupper i Liberia och på slaktarna i Sierra Leone.

Annars finns det faktiskt avsnitt i Hökmarks inlägg som är hyfsat bra. Det är när han i ett avsnitt gör västvärlden till medskyldiga till tragedin i Mellanöstern. Dock utan att dra de fulla konsekvenserna av detta. Att stödet till Israel måste upphöra. Att trupperna ska dras bort från Irak och Afghanistan. Både USA:s och alla andras inklusive Sveriges.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
Technorati: , , ,, , ,
-----------------------------------------------------------------------------
Ulf Bjereld skriver bra om huruvida politiker ljuger, Annica Tiger, Sjölander och Ett hjärta rött skriver om sjukvården.

Etiketter: , , , , ,

2007-08-30

Libanons befolkning har rätt att försvara sig

Human Rights Watch har kommit med en rapport om kriget i Libanon som kritiserar Hizbollah för att i onödan ha skjutit mot civila mål. Det är uppenbart att Hizbollah gjort det och det är naturligvis oförsvarligt. Utan problem hade rörelsen istället kunnat inrikta sig på militära mål. Men man valde alltså inte den vägen.

Att Israel begick/begår ändå större övergrepp både i Libanon och mot palestinierna i Gaza och Västbanken ger inte Hizbollah rätt att begå samma brott, samma sorts övergrepp, om än i mindre skala.

Å andra sidan räcker det med att titta på siffrorna över dödade i Libanonkriget för att förstå vilken sida som begick de värsta övergreppen.

1200 libaneser dog, de flesta var civila. 150 israeler dog, de flesta var soldater.

Ändå är det Hizbollah som kritiseras i tidningarnas rubriker. Inte Israel, fast det är apartheidstaten Israel som begått de flesta brotten mot de mänskliga rättigheterna och mot oskyldig civilbefolkning. Mer än 10 gånger så många dödade civila än Hizbollah och andra libanesiska trupper dödade.

Själva rapporten om Hizbollah på engelska.
Borgarmedia: DN
Bloggat: Claes Krantz
Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-08-26

Israeliska terrorister mördar

Terrorister, utsända av den israeliska staten mördar regelbundet palestinier som de sedan uppger är islamister eller terrorister. Även om så skulle vara fallet rättfärdigar inte detta att Israel använder sig av terrorism som ett medel i förtrycket av palestinierna.

Palestinierna som lever på ett område som kontrolleras av en ockupationsmakt har däremot rätt att försvara sig med militära medel. När de dödar israeliska soldater är detta alltså en helt korrekt och legal stridshandling. Vilket inte gäller när av Israel utsända terrorister mördar civila palestinier (eller för den delen när palestinska självmordsbombare dödar civila israeler), eller när israeliska soldater mördar oskyldiga som kanske bara vill skaffa sig ett bättre liv.

Borgarmedia: SVD, DN,
Bloggat: Jinge, Rawia Morra, Ryan Ghadban
Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: , ,

2007-08-22

Veckans vänsterartiklar Palestina/Israel, v34

Denna vecka är jag ute lite tidigt och desutom tänker jag ha ett tema. Israel och Palestina. Därför spelar det inte heller så stor roll att jag är ute tidigt.

Döda Havet dör, Martin Halldin (ETC, aug 2007)
Väst bär ansvar för Gazas fall, Shora Esmailian (Arbetaren juli 2007)
Hamas seger i Gaza är ett slag mot USA:s politik, Kim Bullimore (Internationalen, juli 2007)
Antisemitism och arabförakt, Håkan Blomqvist (Internationalen, juli 2007)
Hur araberna drevs ut ur Palestina, Jon Rothschild (Fjärde Internationalen 1973, idag Röda Rummet)
Mellanöstern i lågor, Andrew Kennedy intervjuar Gilbert Achcar (Internationalen aug 2006)
Israeliska legoknektar i Colombia, Dick Emanuelsson (Flamman aug 2007)

Bloggat om Palestina: Jinge1, Jinge2, Esbati, Jinge3,
I media: SVD1, DN1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , , ,

2007-08-13

Avbryt bojkotten mot Hamas

Hamas, som faktiskt utgör Palestinas legitima regering, vald i legitima demokratiska val bojkottas sen de vann valet i Palestina. Eller rättare sagt Palestina och dess folkvalda regering bojkottas. Till förmån för en marionettregering som kontrollerar Västbanken. En regering som främst består av medlemmar i Fatah, den rörelse som förlorade de palestinska valet. De förlorade valet därför att de var och är oerhört korrupta.

Västvärlden har sen pumpat in pengar til den illegitima Fatah-regimen. Pengar som förmodligen, med tanke på korruptionen, inte kommer den vanliga palestinska befolkningen till del utan hamnar i fickorna på de politiker som i praktiken är marionetter för Israel och USA, nämligen medlemmarna Abbas Fatah-regim.

Det brittiska underhusets utrikesutskott har förstått det vansinniga med att bojkotta Hamas-regeringen och föreslår att den brittiska regeringen ska sätta press på den palestinske presidenten Mahmud Abbas att förhandla med Hamas för att återupprätta en"nationell enhetsregering för de ockuperade palestinska områdena".

Jag tycker att Sverige borde gå bräschen och sluta med att bojkotta Hamas. Men det kommer väl inte att hända. Den borgerliga regeringen har ju visat säg vara en mycket lojal knähund för USA:s intressen i världen.

Borgarmedia: DN1, SVD
Bloggat: Jinge
Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-07-04

Borgare och terrorism

Svenska Dagbladet försöker förklara hur terrorism fungerar.

Deras förklaring bygger på att man påstår att tre saker är myter. Det som skulle vara myter är följande:

1. Terrorismens huvudorsak är fattigdom och förtryck.
2. Kriget mot terrorismen är verkningslöst.
3. Islam har inget med terrorismen att göra.

Låt oss granska deras argument för att detta skulle vara myter. Det första är enligt SVD en myt därför att det är rika och välutbildade som begår terrordåden. Istället är det en ideologisk fråga. Det finns fler fel med detta resonemang. Men också ett rätt. Det är en ideologisk fråga. Fattigdom och förtryck skapar underlag för en ideologi som förskönar och rättfärdigar terrordåd. Därför kan även rika, som blir anhängare av denna ideologi, begå terrorhandlingar. Dessutom begås inte majoriteten av terrordåd av rika eller medelklassmänniskor. Majoriteten terrordåd äger rum i Mellanöstern, främst i Irak. Dessa begås säkerligen av i huvudsak förtryckta och fattiga. Att ta läkarna som gripits för de senaste totalt misslyckade försöken till terrordåd som typexempel på terrorism och som utgångspunkt för resonemanget är alltså totalt fel och SVD hamnar därför också fel i sitt resonemang.

Den andra myten enligt SVD är att kampen mot terrorism lönat sig då terrordåden blivit svårare att genomföra i Europa. Snacka om enögdhet. Antalet terroristdåd i världen har ökat på grund av "kriget mot terrorn". Inte minskat. Min slutsats är att kampen mot terrorismen misslyckats kapitalt. För det är väl inte bara europeer och amerikaner som räknas som människor och offer? Något som tycks vara SVD:s utgångspunkt i känd gammal unken kolonial och rasistisk stil.

Den tredje myten som SVD hävdar finns är ett påfund i SVD:s ledarskribents underliga hjärnvindlingar. Jag vet ingen som påstår nåt sånt. Det som jag och många andra säger är att terrorism inte är inbyggt i islam. Att det är en extrem tolkning av islam som får sådana konsekvenser. En tolkning av islam som västvärlden bidragit till genom sitt stöd till Israel, genom sitt kolonialism och förtryck mot människor av arabiskt ursprung. Det är också stöd från västvärlden som delvis byggt upp de fundamentalistiska rörelserna, exempelvis Al-Qaida, Talibanerna och Hamas. Ett stöd som skapades för att destabilisera vänsterkrafter och andra stormakters (Sovjet) ockupationsaktiviteter. Sen har västvärldens projekt vänt sina vapen mot de som hjälpt till att skapa dem.

SVD:s argument för att de tre sakerna skulle vara myter är mycket svaga och osanna. En av de s.k. myterna är ett rent påhitt utan verklighetsförankring. Så kan det går när man sitter på en instängd ledarredaktion utan verklighetskontakt.

Och för att slippa en del mindre intelligenta kommentarer: Jag tar avstånd från terrorism. Det är ingen politisk metod som jag stöder. Men jag tar också avstånd från västvärldens krigföring i och ockupation av Irak och Afghanistan. Även från Israels ockupation av palestinskt territorium tar jag avstånd liksom från västvärldens stöd till Israel. Jag tar också avstånd från borgerliga tidningars och västvärldspolitikers försök att utmåla islam som blodtörstigare än andra religioner. För det är helt enkelt inte sant. Och slutligen tar jag avstånd från alla religioner. Ty de är vidskepelse. Men det är okej för mig om andra inte tycker så (om religion alltså).

Mer i borgarmedia: SVD, DN1, DN2, DN3, GP
Bloggat: Esbati
Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati: , , , , , ,

Etiketter: , , , , , ,

2007-06-19

EU och Carl Bildt visar förakt för demokratin

I Palestina finns en demokratiskt vald regering. Det är den regering som led av Haniye och som nu endast kontrollerar Gaza. Denna regering har bojkottats av västvärlden och Israel har stulit deras pengar (tull- och skatteintäkter). Nu finns en annan regering på Västbanken. En kuppregering. Då erkänner västvärlden och Israel denna regering. Och tänker ge Palestinas pengar till en icke demokratiskt utsedd regering. Det visar på ett långt gånget förakt för demokratin.

Inget stöd till en demokratiskt vald regering, för den har fel "politisk färg". Sen stöder man en odemokratisk kuppregering på Västbanken, därför att den styrs av liberaler. Det liberala Fatah, vars otroliga korruption ledde till valsegern för Hamas. Nu tänker västvärlden och Israel pumpa in mer pengar i de korrumperade Fatah-ledarnas privata fickor. För det är där majoriteten av pengarna kommer att hamna. Men det bryr sig uppenbarligen inte de demokratiföraktande ledarna i väst om. Det enda som betyder något är att ha en regering som västvärlden och Israel i praktiken tillsatt. En regering som står för samma nyliberalism som de västeuropeiska gör. Att det är en genomkorrupt kuppregering betyder tydligen ingenting.

Det enda rätta vore att ge de pengar som Israel stulit till den demokratiskt valda regeringen i Palestina, den av Hamas ledda regeringen. Isoleringen och bojkotten av Gaza måste brytas. Det är den hederliga, den demokratisk vägen. Det är inte vi, utan palestinierna som ska bestämma vilken regering de vill ha.

Borgarmedia: DN1, SVD1, DN2, SVD2, SVD3, GP1, GP2
Bloggare: Jinge, Motbilder, Esbati, Erik Svensson, Ryan Ghadban
Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati: , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-06-17

Israel utnyttjar läget

Fröst sapar Israel, genom sin ockupation, tillsammans med omvärldens bojkott av den palestinska regeringen, ett läge av inbördeskrig. Den bojkottade regeringen i Palestina var helt legitimt vald i demokratiska val. Men omvärlden ville inte godkänna det val som det palestinska folket gjorde. Bojkott blev svaret. Detta ledde som vi sett så småningom till inbördesstrider mellan olika palestinska grupper.

Inbördeskriget i Palestina har nu lett till en defacto-splittring av den palestinska staten i två, en del, Gazaremsan, kontrollerad av den i demokratiskt val valda regeringen. En annan del, Västbanken, kontrolleras av den kraft i Palestina som världskapitalet, USA och Israel vill se vid makten, Fatah med president Abbas i spetsen.

Nu har ånyo Israel gett sig in i Gaza med pansarvagnar för att försöka utnyttja situationen. Världskapitalet med USA i spetsen, och med Israel som vakthund i Mellanöstern, visar att man vill bestämma hur palestinierna ska ha det. Helt utanför alla former av demokratiskt och folkligt inflytande.

Läs mer: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, SVD3, Jinge, Trotten, Frasses blogg
Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-06-15

Tragedin i Palestina

Vi i västvärlden fortsätter leva som om ingenting hänt. Som om Palestina inte finns. Israels ockupation och förtryck ihop med omvärldens likgiltighet och bojkott av Palestina har nu lett till att palestinier strider mot varandra. Jinge har flera bra kommentarer i ämnet, Den israeliska draksådden, Sprider sig inte striderna till Västbanken nu?, Esbati skriver också bra.

Det hela är absurt. Varför bojkottas de som är de svaga. Varför bojkottas den som ligger under? Varför bojkottas de förtryckta? Varför bojkottas Palestina? När vi borde bojkotta förtryckaren! När vi borde bojkotta ockupanten! När vi borde bojkotta den starke! När vi borde bojkotta den som har överläge! När vi borde bojkotta Israel!

Och Bildt hycklar. Upphäva bojkotten så så palestinierna får möjlighet att överleva. Men se det vill inte Bildt. Han bara snackar skit.

Borgarmedia: SVD1, SVD2, SVD3, DN1, DN2, AB, EX
Andra bloggar om: , , ,
Technorati: , , ,

Etiketter: , , ,

2007-05-28

Gaza - ett utomhusfängelse

Rapporteringen från Palestina gör mig ibland så uppgiven. Det känns som om hela världen övergivit ett helt folk. Palestinierna måste känna sig precis som judarna gjorde under andra världskriget, helt utlämnade och helt övergivna. Ingen som går in till deras försvar. Jo, förstås, vissa islamistiska grupper gör det. Och därför får dessa grupper stöd bland palestinier. Det är knappast något att bli förvånad över, knappast något att bli upprörd över. Det är snarare en naturlig reaktion när man är i det läge som palestinierna är. Övergivna av världens länder, av världens makthavare.

Under tiden bombar Israel fängelset Gaza (eller ska vi säga koncentrationslägret), mördar folk till höger och till vänster. Palestinierna har ytterst små möjligheter att försvara sig och försöker göra det bästa de kan. Skjuta iväg raketer mot ockupationsmakten. Vilket knappast påverkar ockupationsmakten alls. I Aftonbladet skriver John Pilger att det hela ofta beskrivs som ett krig, men det är inget krig, det är övergrepp från en ockupationsmakt som vill utplåna Palestina, från en ockupationsmakt som bryter mot FN-resolutioner utan att världen ingriper. Från en ockupationsmakt som bygger en mur. En ny "Berlinmur", fast i en annan del av världen. En mur som stänger folk inne och isolerar dem. En mur som skapar ännu fler fängelser för palestinierna. Nu på Västbanken.

När de instängda och bombade palestinierna försöker försvara sig så säger ockupationsmaktens premiärminister Ehud Olmert ""Det kommer inte att finnas några begränsningar. Ingen är immun." Helt öppet säger han alltså att även civila ska bombas och dödas. Civila som är instängda i ett utomhusfängelse som de inte kan lämna. Ett område där de är helt beroende av den omgivande ockupationsmakten.

Källor: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, Aftonbladet1, Aftonbladet2, Aftonbladet3, Jinge, Esbati

Läs mer artiklar om Israel, Palestina, Irak, Libanon och resten av Mellanöstern i denna samling av artiklar. Med författare som Gilbert Achcar,
Farooq Sulehria, Charles Post, Lars Henriksson, Peter Mertens, James Petras, Håkan Blomqvist, Tony Cliff, Tariq Ali, Jörgen Hassler, Göte Kildén med flera

Andra bloggar om: , , ,

För att slippa en del korkade kommentarer så länkar jag också till följande artiklar om antisemitism. Och nej, jag anser inte att Israel går att likställa med Nazi-Tyskland.

Antisemitism och sionism - i vänsterperspektiv
Antisemitismen och vänstern

Etiketter: , , ,

2007-05-14

Finns det en Hizbollah-vänster?

I DN presenterade Ulf Bjereld häromdan en undersökning från SOM-institutet om svenskars attityder gentemot de olika parter som är verksamma i Mellanöstern. Däribland staterna Israel, Palestina och USA, rörelserna Hamas, och Hizbollah. Undersökningen visade klart att svenskarna inte har förtroende för nån aktör i konflikten. Inte ens den svenska vänstern eller högern har nåt förtroende för någon part.

Bjereld tar också upp den debatt som varit tidigare om att det finns en svensk vänster som stöder Hizbollah, exempelvis Rasmus Fleischer som i en artikel i Expressen myntade uttrycket "Hizbollah-vänstern". En debattartikel som för övrigt är full av en otrolig massa dumheter om den svenska vänstern. Senare nyanserade Fleischer sin kritik. I en annan artikel försvarar den av Rasmus Fleischer utpekade Andreas Malm sin syn på Hizbollah och stöd till motståndet i Libanon. Nu har Fleischer återigen kommenterat frågan på sin blogg, en reaktion på Ulf Bjerelds artikel.

Hur ligger det egentligen till med vänsterns Hizbollahstöd? Det finns som jag ser det inget stöd för något påstående om att det skulle finnas ett stöd för Hizbollahs politik och syften inom den svenska vänstern. Det finn en och annan debattör som vill gå så långt att de hyllar Hizbollahs raketattacker, men inte längre. De flesta som kommenterat denna fråga inom den svenska vänstern anser att Hizbollah har rätt att göra motstånd mot Israels regelbundet återkommande angrepp på Libanon. I sådant motstånd kan naturligtvis ingå att skjuta raketer mot Israel. Dock motsätter sig de flesta i vänstern att man som primärt mål för bombningar väljer civila mål. Men Hizbollah var inte ensamma att göra det vid förra årets israeliska angrepp på Libanon. Även Israel gjorde sig skyldig till samma sak. Fördömanden av Israels agerande i borgerlig media var inte tillnärmelsevis lika stark som fördömanden av Hizbollahs raketer.

Som jag ser det har Rasmus Fleischer alltså fel när han påstår att det finns en Hizbollah-vänster, det finns ingen vänster som stöder deras politik och syften. Att det finns enskilda debattörer som verkar Pro-Hizbollah gör ingen Hizbollah-vänster. Ulf Bjereld har fel när han tar undersökningen sonm intäkt för att Fleicher är ute och cyklar. Det är som att jämföra äpplen och päron. Fleischer pratar om aktivister i vänstern och Bjereld om en allmän vänsteropinion. Inte riktigt samma sak.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Intressant.se

Etiketter: , , , , , ,

Israel använder terroristmetoder

Staten Israel tillkännager helt öppet att man tänker använda terroristmetoder. Individuellt våld mot enskilda personer med hjälp av enskilda mördare. Svenska tidningar som DN, SVD och GP rapportera helt okritiskt om det hela. men tänk hur det hade låtit i de aktuella tidningarna om Palestina hade tillkännagivit att man hade mördarkommandon beredda att utföra riktade mord mot israeliska krigsförbrytare. Tror ni att de borgerliga svenska tidningarna had nöjt sig med att neutralt rapportera det hela?

Esbati gör en kort och kärnfull kommentar, Jinge kommenterar hela Palestinafrågan.


Andra bloggar om: , , ,

Etiketter: , , ,